Kasiluokkalaiset taidetestaajiksi koko Suomessa

13.04.2016

Suomen lastenkulttuurikeskusten liitto hallinnoi Suomen Kulttuurirahaston ja Svenska Kulturfondenin Taidetestaajat-hanketta, jolla tarjotaan jokaiselle kahdeksasluokkalaiselle nuorelle kaksi taide-elämystä. Vuosina 2016-2020 toteutettava suurhanke vie kolmen vuoden aikana lähes 200 000 nuorta ja opettajaa elämykselliselle vierailulle yhteen paikalliseen ja toiseen valtakunnalliseen taidelaitokseen.

Liiton tavoitteena hankkeen koordinoinnissa on vahvistaa nuorten polkua taiteen äärelle ja tarjota työkaluja kokemuksen jäsentämiseen koulu- ja taidelaitosyhteistyön avulla.
Suomen lastenkulttuurikeskusten liiton koko maan kattava jäsenverkosto osallistuu suurhankkeen alueelliseen toteuttamiseen ja vastaa siitä, että taidekokemuksesta syntyy mielenkiintoinen ja laadukas kokonaisuus siihen osallistuville nuorille ja opettajille. Hankkeen aluekoordinaattorit aloittavat työnsä syksyllä 2016.

Hanke käynnistyy taidelaitoksille suunnatulla haulla, jossa toimijat voivat tarjota omia nuorille suunnattuja kokonaisuuksiaan. Taidelaitosten valinnassa painottuvat nuorten näkökulman huomioiminen ja heille suunnatun yleisötyön laatu ja mielenkiintoisuus. Taidelaitosten hakuperiaatteisiin ja -ohjeisiin voi tarkemmin tutustua hankkeen kotisivuilla www.taidetestaajat.fi<http://www.taidetestaajat.fi> tai www.konsttestarna.fi<http://www.konsttestarna.fi>

Taidetestaajat-hankkeessa dokumentoitavat nuorten taidekokemukset 100-vuotiaassa Suomessa luovat pohjaa tulevaisuuden kulttuuripalveluiden rakentamiselle.