Lasten ja nuorten taidekeskuksen säätiö antaa stipendejä Generation 2017 -näyttelyn tekijöille

01.08.2017

Lasten ja nuorten taidekeskuksen säätiö antaa VIDES-tapahtuman yhteydessä neljälle Generation 2017 -näyttelyn taiteilijalle 300 euron stipendin säätiön perustajan taiteilija Eino Vesalaisen muistorahastosta.

Säätiön hallitus päätti antaa nuorten taiteen tekemistä kannustavan stipendin neljälle tekijälle, joiden teokset edustavat nuorten erilaisia visuaalisen ilmaisun tapoja ja ovat vaikuttavia puheenvuoroja nuorten maailmasta. Taiteilijanimi KEliel (s.1997) on mm. performansseissa itsensä likoon laittava monipuolinen tekijä. Näyttelyssä esillä oleva Vivaldi’s Fifth Season -video on somen visuaalista tulitusta, joka sisältää huumoria, mielikuvitusta, leikkiä, mutta myös kipeitä heittoja. Minttu Pyykönen (s.1995) on taitava piirtäjä, joka edustaa aina nuorten suosiossa olevaa perinteistä taiteen lajia. Fallen Angels -teos on hallittu piirrosten kokonaisuus, josta muodostuu enemmän kuin osiensa summa. Mikaela Välipakka (s.1993) teos F60.3 on näyttelyn hätkähdyttävämpiä teoksia. Omakohtainen ääni- ja esineinstallaatio nuoren ihmisen masentumisesta puhuu tärkeästä asiasta. Aloittelevan valokuvaajan Lumi Tuomen (s.1997) monitasoinen Minä ja isoäitini -teospari käsittelee identiteettiä ja suhdetta aikaisempiin sukupolviin. Kuvien pysähtyneessä tunnelmassa yhdistyvät intiimiys ja sensuaalisuus ajan kulumisen merkkeihin.