Värkkäilyfestari tekee tunnetuksi maker-kulttuuria – paikalla eturivin osaajia Suomesta ja Englannista

04.09.2018

”Käytöstä poistettuja leluja leikataan, sahataan ja liimataan mutanttihybrideiksi. 3D-kynillä tulostetaan esineitä ja ulokkeita, joita voi esimerkiksi lisätä omiin leluihin.” Näin kuvailee Toy Hacking -työpajaa Brightonissa Englannissa toimiva taiteilija ja tuotesuunnittelija David Allistone.

”Circuit Bendauksessa käytetään yleensä paristokäyttöisiä leluja, soittimia tai muita ääntä tuottavia laitteita. Laitteille tehdään oikosulkuja ja niiden virtapiirien osia yhdistellään toisin kuin valmistaja on ne tarkoittanut”, selittää Ville Olaskari taiteilijanimeltään Vola, vuoden 2016 kansainvälisen Moog Circuit Bending Challenge -kilpailun voittaja.

”Robottieni menestys taistelukisoissa perustuu hyvään pitoon ja loistavaan maavaraan. Kun robotin piikit saa teroitettua, ne pääsevät vastustajan alle ja saa ne kammettua kumolleen. Taistelurobottikisoissa ei kuitenkaan kilpailla verissä päin vaan tärkeintä on hauskanpito ja robottien rakentaminen”,  kertoo 450 grammaisten taistelurobottien moninkertainen SM-voittaja Eero Pajunen.

Allistonen, Volan ja Pajusen voi tavata lauantaina 8.9.2018 kulttuurikeskus Villa Artussa Hyvinkäällä järjestettävässä Värkkäilyfestari-tapahtumassa. He kaikki ovat kovan luokan tekijöitä ja puolesta puhujia maailmalla suositussa maker-kulttuurissa.

Allistone on yhdistänyt oppinsa muotoilusta, taiteesta ja käsityötekniikoista voittoa tavoittelemattomassa ja yhteisöllisessä Exploring Senses CIC- taidejärjestössä. Järjestö pitää työpajoja kouluissa, nuorisotaloissa, taidegallerioissa, festivaaleilla ja paikallisissa yrityksissä ja yhteisöissä sekä omassa Maker Labissa. Toiminnassaan Allistone etsii ratkaisuja arkielämän ja yhteiskunnan ongelmiin luovia prosesseja ja tekniikoita kehittelemällä.

Graafiseksi suunnittelijaksi ja tekstiilitaiteen maisteriksi opiskellut Vola korostaa maker-kulttuurissa perinteisten käsityötekniikoiden ja modernin teknologian yhdistämistä sekä epäkaupallista ja yhteisöllistä osaamisen jakamista. Osaamisen jakaminen kuuluu myös robottien rakentamiseen. Vaikka niitä rakennettaisiin yksi kotona, ei teknisiä oivalluksia pidetä vain omana tietona, tähdentää Pajunen.

Yhteisöllistä tekemistä ja erilaisten teknisten laitteiden käytön mahdollistavia Hacklabeja ja Maker-tiloja on perustettu eri puolille Suomea. Hyvinkään Värkkäilyfestari on kahden päivän ja noin 2000 neliön Maker-tila. Tapahtumassa voi tutustua hightech-sovelluksiin kuten Collaborative robotiin ja VR- ja AR-tekniikkaan, kokeilla koodausta MicroBit ja Makey Makey –välineillä tai keksiä, kokeilla ja tehdä juttuja eri materiaaleista lowtech-hengessä. Tapahtuma on tarkoitettu sekä jo värkkäilyyn hurahtaneille että siitä mitään tietämättömille. Suomen kielen sanat värkkäily ja värkkäys kuvaavat hauskalla tavalla maker-kulttuuriin kuuluvaa eri materiaalien ja teknologian ennakkoluulotonta soveltamista sekä tutkimista.

Lisätietoa tapahtumasta sekä David Allistonen, Volan ja Eero Pajusen haastattelut: www.värkkäilyfestari.fi

Värkkäilyfestari pe 7.9. klo 10–16 (koululaispäivä), la 8.9. klo 12–18. Vapaa pääsy.
Villa Arttu, Hyvinkään Villatehdas, Kankurinkatu 4–6, O-rappu, 05800 Hyvinkää

Yhteydenotot: